Off Side

Beelden in Beeld

De Olympische Spelen. Waar de wereldfavorieten op de voet worden gevolgd en nieuwkomers worden aangemoedigd hun prestaties te evenaren. Bekende sporten in een olympische perspectief. Waar niemand ineens iemand kan zijn. Ambities zijn torenhoog. Alles is mogelijk.

Dat moet kunstenares Tine van de Weijer ook gedacht hebben bij het aanschouwen van het stukje grond waar haar kunstwerk tot bloei zou moeten komen. Je zou er bijna aan voorbij lopen, maar in de Eerschotsestraat naast het Bastion ligt een stukje grond. Het is een beetje 'off'. Qua maat en qua vorm. Terzijde van alles worstelt het met zijn stigma van nutteloosheid en onmogelijkheid.

Deze twee elementen heeft Van de Weijer als kernpunten genomen voor haar kunstwerk. Sinds 2000 is dit stukje niemandsland omgevormd tot het kunstwerk Off Side. Bij de aanschouwer is er meteen herkenning. Renbaan. Halters. Stadionlampen. Een hekwerk wat aan een volleybal net doet denken. Een sportterrein. Van niets tot iets. Van de Weijer maakt het mogelijk.

Toch blijft er iets raars bestaan. De verhoudingen kloppen niet. De renbaan te klein, de halters te groot. Het kunstwerk laat het stukje grond de schijn ophouden dat het een functie heeft. Ook al blijkt die functie er in werkelijkheid niet te zijn, de fantasie maakt voor heel even van de onmogelijkheid een mogelijkheid.

Off Side Kunstcolumn Beelden in Beeld Kunststichting Sint-Oedenrode

Na de voltooiing van het Bastion lag dit stukje grond buitenspel. Van de Weijer heeft het geclaimd en boven zichzelf laten uitstijgen. Nu is het ineens een stukje grond wat tot nadenken stemt. Ambities toont. Zichzelf overwint. In de kunst is het net zoals in de sport. Niets is onmogelijk.


Columnoverzicht